Az az eljárást már mindenki által ismert, hogy a biztosítók minden évben végeznek egy felmérést a befolyt összegekről és a kifizetett kártérítésekről, ez alapján pedig évről-évre egy új ajánlatot tesznek az asztalra a már meglévő ügyfelek elé, miszerint ennyibe fog kerülni a következő év biztosításának díja. A folyamat nem változik a jövőre nézve, de a módja annál inkább.
Új ügyfelek előnyben! Legalábbis eddig
Hosszú évek tapasztalata mutatja azt, hogy a biztosítók mindig úgy próbálták bővíteni ügyfeleik körét, hogy az új ügyfeleknek nagyobbnál nagyobb kedvezményeket adtak az első szerződés jogcímén. A hűségidőre, a meglévő ügyfelek megbecsülésére fittyet hányva folyamatosan azt kellett tapasztalnunk, hogy ha elvégzünk egy biztosítás kalkulátorral történő számítást, akkor szinte soha nem fordulhatott az elő, hogy az éppen szerződésben álló biztosítónk ajánlotta volna a legkedvezőbb összeget.
Ebből kifolyólag az autósoknak – akik nem kerülhetik meg a kgfb megkötését – három lehetőségük maradt. Az első és legköltségesebb megoldás az, hogy maradunk a meglévő biztosítónknál, és elfogadjuk a tényt, hogy másik biztosítónál olcsóbb lenne, mi mégis ezt fizetjük. A másik opció, hogy ugyancsak maradunk a meglévő biztosítónknál, de felbontjuk az eddigi szerződésünket, és minden évben egy újat kötünk meg, ezzel mindig új ügyféllé téve magunkat, akiknek már jár a kedvezmény. A harmadik megoldás, ha egyszerűen másik biztosítónál kötjük meg a szerződésünket.
Ezekből semmiféle hátrány nem érte az autósokat. A biztosító tudatában volt annak, hogy sokan azért szűntetik meg a szerződésüket, hogy aztán náluk újat kötve kedvezményben részesüljenek, de ezzel nem is történt semmiféle fennakadás.
A kiskapu tehát csodálatosan és zökkenőmentesen működött, mígnem 2015-ben bevezetésre került egy olyan törvénymódosítás, amely kimondja, hogy az új ügyfél nem kaphat kedvezőbb díjat a régi ügyfélnél, sőt, éppen fordítva, árkülönbségre csak akkor kerülhet sor, ha a régi ügyfél számára kedvezőbb az eltérés. Ez nyilvánvalóan ellehetetlenítette az eddig megszokott szerződéskötési szokásunkat.
2017-től megváltoztak a szabályok
A mai rendelkezések már nem engedik meg mindenkinek, hogy novemberben váltson kötelező biztosítót, mint ahogyan azt eddig meg lehetett tenni. Ma az eredeti biztosítás évfordulóján lehet csak a régit felmondani és újat kötni. Aki mondjuk tavasszal, vagy nyáron vette az autóját, és kötött biztosítást, az majd jövő tavasszal, vagy nyáron köthet újra kötelezőt. Az évforduló előtt 60 nappal kell a biztosítónak közölnie, hogy milyen ajánlatot ad a következő üzleti évre.
2013 óta lehetőségük van a biztosítóknak év közben is módosítani a díjakat, amelynek csupán annyi kötelezettsége van, hogy a változás előtt 60 nappal be kell ezt jelenteni. Ezeket figyelembe véve igen jelentős díjkülönbségek alakultak ki – például az Aegon és az Allianz csupán négyszer módosította 2016-ban a díjat, míg a Wáberer majdnem minden hónapban, összesen tízszer. Mára az évközi díjkorrekcióknak köszönhetően csökkent az évi egyszeri díjhirdetés jelentősége. Ez a biztosítók számára csökkenti az árversenyt is, s szabadabban emelhetik a tarifáikat.
A kötelező gépjármű felelősség biztosításra sokan úgy tekintenek, mint a szükségszerű rosszra, azonban roppant praktikus, hiszen az egyszerű koccanás okozta károk kifizetése is nagy költséget jelenthetne a számunkra. Az újonnan szabályok alá vont biztosítók mostanra remek lehetőségeket nyújtanak számunkra, hogy vezetés közben tökéletes biztonságba érezzük magunkat.